Företagsklimatet stärks i Heby kommun - glädjande resultat
i årets företagsenkät

Per Sverkersson, Emma Burstedt och Kerstin Gauffin på företagsbesök hos Gräsbo rör. Här hos Ola Ekengren på Gräsbo rör.

Dialog och samverkan är viktigt för ett gott företagsklimat. Under året har Per Sverkersson (S), kommunalråd, Emma Burstedt, kommundirektör och Kerstin Gauffin, näringslivsstrateg bland annat genomfört en rad företagsbesök för ökad kunskap och dialog. Här hos Ola Ekengren på Gräsbo rör.

Heby kommun har tagit ett tydligt kliv framåt i årets enkät om företagsklimatet som Svenskt näringsliv genomför varje år. Det samlade betyget är nu 3,41 (2023, 2,96) Resultatet speglar ett långsiktigt och målmedvetet arbete med kommunens näringslivsstrategi – där dialog, samverkan och rättssäker myndighetsutövning står i centrum.

– Det är glädjande att se att vårt envisa arbete ger resultat. Vi har fokuserat på att stärka samverkan och dialogen med företagen och alltid ha med företagandets aspekter i vårt arbete. Det är skönt när vi märker att det får effekt och uppskattas, säger Kerstin Gauffin, näringslivsstrateg.

Just när det gäller dialog och samverkan mellan kommunen och företagen har vi under det senaste året ökat från 2,8 till 3,4 i betyg. Ett resultat som är bättre än Sveriges genomsnitt på 3,17. Även när det gäller tjänstepersoners attityder till företagande blir det ett kliv uppåt från 2,82 till 3,39. Sverigesnittet ligger här på 3,28. En klar förbättring ses också när det gäller de förtroendevaldas attityder till företagande som ökar från 2,92 till 3,33.

Företagen märker skillnad
– bättre service och snabbare handläggning

Kommunens myndighetsutövning får fortsatt goda omdömen – både vad gäller bemötande och rättssäkerhet. Det är en balans som vi aktivt arbetar för att upprätthålla och som nu upplevs som en tydlig förbättring för våra företagare. Service och bemötande ökar från 2,75 till 3,22, vägledning vid tillståndsgivning ökar från 3,83 till 4,32 och rimliga handläggningstider ökar från 3,46 till 3,96, även här bättre än Sverigesnittet på 3,87.

- Vi är väldigt glada över att företagen upplever en tydlig förbättring i hur vi bemöter och vägleder dem. Det här är ett kvitto på att vårt arbete med att kombinera god service med rättssäkerhet verkligen gör skillnad. Att vi dessutom ligger över Sverigesnittet i flera delar visar att vi är på rätt väg. Skolans samarbete med näringslivet fortsätter också sin positiva trend vilket är viktigt för framtidens kompetensförsörjning och företagande i kommunen. Det sporrar oss att fortsätta utvecklas tillsammans med näringslivet, säger Emma Burstedt, kommundirektör.

Lagarbete med samverkan i centrum

Under året har Heby kommun satsat på att göra upphandlingsprocessen enklare och mer öppen. Genom tydligare information och en bättre dialog med leverantörer har fler kunnat vara med och lämna anbud. Ett extra lyft har varit de anbudsutbildningar som kommunen har hållit – något som uppskattats stort av deltagarna. Och det ger resultat, betyget för upphandling har ökat från 2,25 till 2,81 – vilket är bättre än genomsnittet i Sverige (2,75).

– Vi är stolta över utvecklingen, och vi ser det som en uppmuntran att fortsätta på den inslagna vägen. Det här är ett lagarbete där samverkan mellan kommunens medarbetare, förtroendevalda, företagen i Heby kommun och våra företagsorganisationer spelar en avgörande roll. Vi gör det här tillsammans och nu fortsätter vi den här resan för ett ännu bättre företagsklimat, säger Per Sverkersson (S), kommunalråd.

Den 24 september släpper Svenskt näringsliv sin årliga ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner.

Här hittar du undersökningen och enkätsvaren i sin helhet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
21 maj 2025
Sidan publicerad av:
Camilla Röjerås