Full fart på gymmet när Senior Power tränar

Senior Power, Kristina Pettersson, Nettan Boström

Kristina Pettersson och Nettan Boström tränar upp styrkan
i armar och axlar.

Löpbanden går varma när deltagarna i Seniorer Power värmer upp inför sitt träningspass i gymmet på Heby arena. De är alla nybörjare och gick med i gruppen efter nyår.

– Jag kände att det var viktigt att komma igång med styrketräning. Jag vill motverka att muskelmassan minskar. Som äldre måste man hålla igång och här får vi träna olika muskelgrupper och lära oss mer av våra handledare om hur vi håller kroppen i form, säger Tomas Engström.

Muskelträning viktig för seniorer
Senior Power körde i gång i december 2015 och sedan dess har sex nybörjargrupper introducerats i träning på gymmet.
– Senior Power är till för alla seniorer. Meningen är att du börjar i nybörjargruppen som kör två gånger i veckan under en hel termin.
Muskelträning är jätteviktigt för seniorer men vi har märkt att många äldre har svårt att komma i gång med gymträning. Vår förhoppning är att våra seniorer fortsätter att träna när kursen är slut, säger Sara Fange, handledare för Senior Power.

Senior Power, Nettan BoströmHela kroppen tränas igenom
När alla är uppvärmda startar träningen som utförs i cirkelträning. Alla deltagare tränar i två 30-sekunders pass vid varje station. Därefter byter de station. För dagen varierar deltagarna mellan åtta olika stationer och hela kroppen tränas igenom.
– För mig är detta en väg tillbaka. Jag var med om en olycka i somras och kämpar fortfarande med sviterna. För mig har den här träningen blivit en räddning. Jag känner att det påskyndar min väg tillbaka och jag känner mig starkare, säger Nettan Boström.
Både Sara Fange och deltagarna peppar varandra. Emellanåt känns 30 sekunder väldigt långt och det är tappra deltagare som tar korta pauser mellan varje station.
– Jag gjorde illa en axel för fyra år sedan. Jag kände att jag måste komma igång med träning för att återfå styrkan i axeln och även i övriga kroppen. Det här är jätteroligt och man blir motiverad att hålla igång, säger Roger Ernlund.

Senior Power, John Wikström

John Wikström

”Ett måste om man ska bevara muskelstyrkan”
Äldst i gruppen är John Wikström, 85+. Han har ett långt träningsliv bakom sig men efter en
ryggoperation kände han att krafterna sinade.
– Det här är ett måste om man ska bevara muskelstyrkan. På grund av min ryggskada kan jag inte vara med på alla övningar men jag känner att jag blir starkare hela tiden, säger han.
Träningstimmen avslutas med noggrann stretching. Deltagarna peppar redan varandra inför nästa träningspass.

– Trots att vi inte har hunnit gå så länge så känner jag mig redan rörligare. Nu tränar jag

Senior Power, Ann Cedstam

Ann Cedstam tar i ordentligt för trycka iväg vikterna och träna upp muskelstyrkan i benen.

tre gånger i veckan, Senior Power på tisdagar och torsdagar och simning på onsdagar, och det känns så skönt. Det här borde alla prova på, säger Ann Cedstam innan hon säger hej då till sina träningsvänner.

Kontakta Heby arena, 0224-361 97, så får du mer information om Senior Power.

Senior Power, Nettan Boström, Sara Fange

Nettan Boström och Sara Fange

De kommentarer som skrivs skickas till ansvarig för aktuell sida. Inga kommentarer publiceras på webbplatsen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML attibut är godkända att använda:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

De kommentarer som skrivs skickas till ansvarig för aktuell sida. Inga kommentarer publiceras på webbplatsen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML attibut är godkända att använda:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>