Just nu sprids viruset corona
över hela världen.
Corona orsakar en sjukdom
som heter covid-19.
Sjukdomen kan vara farlig
för äldre personer
och för personer som redan är sjuka.
Därför behöver alla hjälpas åt
att minska risken
för att corona sprids.
Så här kan du hjälpa till:
Tvätta händerna
Tvätta händerna ofta och noggrant
med tvål och vatten.
Då minskar risken att smittas.
Använd handsprit
om du inte kan tvätta dig
med tvål och vatten.
Hosta och nys i armvecket!
Stanna hemma
om du känner dig sjuk
Har du något av de här symtomen
ska du stanna hemma från skolan eller jobbet.
- Ont i halsen
- Hosta
- Snuva
- Problem med dina luftvägar
- Feber
- Ont i muskler och leder
Du ska också låta bli att gå till
bibliotek eller andra platser
där det är många människor.
Förskola och skola
Alla barn och elever som är friska
kan gå till förskolan och skolan.
Men har ditt barn
något av de här symtomen
ska ditt barn stanna hemma.
- Ont i halsen
- Hosta
- Problem med luftvägar
- Feber
- Ont i halsen
- Snuvig
- Huvudvärk
Ditt barn ska stanna hemma
tills det är helt friskt
och två dygn till.
Blir ditt barn sjukt på förskolan
eller skolan
ska du hämta ditt barn direkt.
Vill du att ditt barn ska vara hemma
fastän barnet är friskt
ska du ansöka om ledigt.
Ansök om ledigt
på samma sätt som du brukar göra.
Skydda de äldre
och de mest sårbara
Undvik att besöka dina äldre anhöriga
eller bekanta om de är på
- sjukhus
- äldreboenden
- gruppboenden
Då minskar risken att smittan sprids
till dem som riskerar att drabbas mest
av coronaviruset.
Sprid inte falsk information
Ibland när det händer viktiga saker
börjar falska rykten att spridas.
Hjälp till att hindra falska rykten.
Tänk efter vem du har fått informationen av,
och fundera över om det du har hört
är sant.
Så här jobbar Heby kommun
Heby kommun följer
Folkhälso-myndighetens
råd om viruset corona.
Vi arbetar även tillsammans
med andra myndigheter
och organisationer
för att hindra att viruset sprids.
Nyheter från Heby kommun
hittar du via att öppna länken www.heby.se
Krisinformation.se
Länken öppnar webbplatsen www.krisinformation.se
Folkhälsomyndigheten
Folkhälsomyndigheten, frågor och svar om coronaviruset, länken öppnar Folkhälsomyndighetens webbplats
1177 Vårdguiden
Covid-19 – coronavirus, länken öppnar 1177 Vårdguidens webbplats
8 sidor (nyheter på lätt svenska)
8 sidor, frågor och svar, länken öppnar 8 sidors webbplats
Har du frågor om coronaviruset?
Ring telefonnummer 113 13,
Sveriges nationella informationsnummer.