Socialsekreterare

Nu söker vård- och omsorgsförvaltningen

Socialsekreterare med utökat ansvar på Barn- och Familjeenheten

Referensnummer: 145/2019 Von

 

Heby kommun är en småskalig kommun med bra läge i den expanderande Mälardalsregionen. Här finns bra boendemiljöer, ett rikt föreningsliv, vacker natur och chans till en rad olika fritidsupplevelser. Vi välkomnar sökande med olika etniska bakgrunder, kön och ålder. Arbetsgivaren Heby kommun arbetar för mer hälsofrämjande arbetsplatser. Som ett led i kommunens utvecklingsarbete satsar vi på våra ledare, och alla kommunens chefer utbildas inom utvecklande ledarskap, UL.

Vår vision är Heby kommun – en växande landsbygdskommun med närhet, trygghet och livskvalitet

 

Vi behöver nu förstärka vår enhet med en heltidstjänst som socialsekreterare med utökat ansvar. Hos oss är dagarna omväxlande och du har stor frihet i hur du lägger upp ditt arbete. Att arbeta hos oss kännetecknas av omväxling, inflytande, korta beslutsvägar och ett gott samarbete. För att lyckas med detta krävs framåtsträvande socialsekreterare som bidrar med sina idéer och sitt engagemang. Här behövs du!

Arbetsuppgifter
Vi söker en medarbetare till tjänsten som socialsekreterare med utökat ansvar. I tjänsten ingår sedvanliga uppgifter så som utredning och uppföljning, men också ett utökat uppdrag i form av att vidareutveckla och säkerställa implementeringen av olika metoder.

I din roll behöver din handläggning vara av hög kvalitet då du vid ledigheter och eventuell sjukdom också kommer att stötta och leda handläggargruppen samt täcka upp för vår 1:e socialsekreterare.  Du ska aktivt bidra till ett gott samarbete med andra aktörer och ett professionellt bemötande av våra klienter är en självklarhet.

Du kommer ingå i ett team som främst arbetar med myndighetsutövning inom område barn och familj. Inom enheten ryms också familjerätt och familjehem, aktörer du arbetar nära tillsammans med. Du kommer även att ansvara för exempelvis BBIC, Signs of Safety etc, att detta implementeras samt upprätthålls.

 Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen. Flerårig erfarenhet av relevant myndighetsutövning liksom kunskap om aktuell lagstiftning inom socialtjänsten är ett krav. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbetsledning och av verksamhetssystemet Procapita. Det är också önskvärt att du har erfarenheter av grupper och dess processer. Vi arbetar med Signs of Safety och BBIC varför du bör ha kunskaper om detta. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Som person är du initiativrik, lyhörd, ansvarstagande och har en helhetssyn i ditt arbete. Du är flexibel, stresstålig och är skicklig på att prioritera samt har en god strukturell förmåga. Du trivs med att skapa goda relationer och verkar för en bra stämning. Ett gott bemötande är en självklarhet för dig!

Du skall ha en god förmåga till reflektion och analys samt kunna motivera och fatta välgrundade beslut. Eftersom kommunikation och dokumentation är en stor del av arbetet är det ett krav att du är noggrann vad gäller dokumentation och handläggning och att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift.

Krav på B-körkort

Vi erbjuder Dig
Arbetstid – 100%
Tillträde: Snarast
Sista ansökningsdag 2019-11-17
Ange referensnummer: 145/2019 Von
Tillsättning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattats.
Individuell lönesättning tillämpas.

Upplysningar lämnas av
Enhetschef Mariah Enochsson Pålebo mariah.palebo@heby.se , 0224-360 49
1:e socialsekreterare Annelie Svärd annelie.svard@heby.se  0224-361 95

Fackliga organisationer
SACO – Nils-Ove Lindblom, 0224-361 30
SSR – Helena Berggren, 0224-36050

Ansökan
Välkommen med din ansökan med ref nr och meritförteckning till Heby kommun, Registrator, 744 88 Heby. Vi tar även emot din ansökan via e-post: information@heby.se

Heby kommun sänder inte tillbaka ansökningshandlingar om inte den sökande själv begär det.

Vi undanber oss all hjälp från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.