Stör döden – Fem huskurer för psykisk hälsa

Att vi kan stärka vår fysiska hälsa genom motion och bra kost känner de flesta till. Men visste du att du även kan stärka din psykiska hälsa? Här är fem huskurer för ett ökat välbefinnande.

1 Bli andfådd minst varannan dag

Folkhälsomyndigheten rekommenderar minst 150 minuters motion i veckan, gärna uppdelat på flera pass. Hitta en motionsform som du gillar och som passar dig.

2 Prioritera din återhämtning

Både din kropp och knopp behöver tid att varva ner. Avsätt tid och skapa rutiner för avkopplande aktiviteter, särskilt innan sänggående. Då skapar du förutsättningar för att få en god natts sömn.

3 Träffa en vän en gång i veckan

Goda relationer stärker välbefinnandet. Försök att ringa eller träffa en bekant minst en gång i veckan.

4 Följ ditt hjärta

Var rädd om ditt liv, försök utgå ifrån vad du tycker känns meningsfullt och vad som ger dig energi – Vad är viktigt för dig?

5 Tro inte på allt du tänker

Du är inte dina tankar! Prova att låta negativa tankar vara – det finns viktigare saker att fokusera på än negativa tankar och känslor.

I denna broschyr har Sveriges Kommuner och Regioner viktiga länkar dit du kan vända dig om du mår dåligt eller har funderingar om ditt mående.

Var rädd om dig!

Nationella stödlinjer, och telefonnummer om du själv mår dåligt eller är anhörig till någon som mår dåligt

– BRIS För dig under 18 år
Telefonnummer: 116 111. Alla dagar klockan 14-21. Även chatt.
Klicka här för att läsa mer på BRIS webbplats.

– BRIS vuxentelefon om barn
Telefonnummer: 077 – 150 50 50. Vardagar klockan 9-12.
Klicka här för att läsa mer på BRIS webbplats.

– Föräldralinjen
Telefonnummer: 020-85 20 00.
Alla vardagar klockan 10-15 samt torsdagar klockan 19-21.

– Jourhavande medmänniska
Telefonnummer: 08-702 16 80. Alla dagar klockan 21-06.
Klicka här för att läsa mer.

– Jourhavande präst
Nås via 112. Alla dagar klockan 21-06.
Klicka här för att läsa mer.

– Riksförbundet för SuicidPrevention och Efterlevandes Stöd
SPES telefonjour: 020-18 18 00, alla dagar klockan 19-22.
Klicka här för att läsa mer.

– Självmordslinjen
Självmordslinjens telefonnummer: 90 101. På Självmordslinjen, som drivs av föreningen Mind, kan du som mår dåligt chatta eller prata i telefon med deras volontärer alla dagar.
Klicka här för att komma till chatten.
Klicka här för att mejla in dina frågor.

– Äldrelinjen för dig över 65 år
Telefonnummer: 020-22 22 33. Vardagar klockan 10-15.