Träna balans och styrka för att minska risken för fall

StavgångUnder denna vecka uppmärksammar vi hur viktig vår balans, styrka och kondition är för att minska risken för fallolyckor i vardagen. Fallolyckor är ett stort problem i samhället. Alla kan falla, men risken att falla ökar när vi blir äldre. Forskning visar att regelbunden balans- och styrketräning minskar risken för fall och fallskador och det fina är att det aldrig är för sent att börja träna.

Om träningen ska ge god effekt är det bra att försöka träna balans och styrka två till tre gånger per vecka. Det är också bra om du utmanar dig själv genom att successivt öka svårighetsgraden. Här intill hittar du ett träningsprogram som Socialstyrelsen tagit fram för just bättre balans och styrka. Till varje övning finns en enkel beskrivning.

Toppen om du också kompletterar träningsprogrammet med promenader eller annan fysisk aktivitet, cirka 30 minuter per dag, för den allmänna konditionen. Promenader i varierande terräng är också bra träning för balansen. Använd gärna gåstavar eller ta med dig ett sällskap när du är ute och promenerar. Det är också bra att ha med en mobiltelefon för ökad säkerhet.

Kom ihåg att det aldrig är försent att börja träna för att stärka musklerna, förbättra balansen och konditionen. Så starta nu i din egen takt!

Relaterat