Ungdomar testade livet som egna företagare

Lucas Rojling och Artur Mägi var två av deltagarna i årets Rookie Startups i Heby kommun.

Lucas Rojling och Artur Mägi var två av deltagarna i årets Rookie Startups i Heby kommun.

Hur är det egentligen att driva eget företag och vad driver en sann entreprenör? Under sommaren har 16 ungdomar i Heby kommun fått möjligheten att prova på livet som egenföretagare inom ramen för Rookie Startups som är specialiserade på utveckling av ungas entreprenöriella förmåga.

De 16 deltagarna, som är 15-16 år, startade sju olika företag och affärsidéerna har varierat från återförsäljning av märkeskläder till försäljning av hemmagjort fikabröd och trädgårdsarbete. Gemensamt för samtliga företag är att de har gjort en otrolig resa från idé till förverkligande. Deltagarna har växt i sina roller som egenföretagare genom föreläsningar, seminarier och praktisk erfarenhet av att bygga upp sitt företag. De har också fått hjälp och stöd från Maria Resh som varit handledare för ungdomarna i Heby kommun.

Vi hoppas naturligtvis att ungdomarna har lockats av entreprenörskapet och att vi i framtiden träffar på dem som företagare, gärna i Heby kommun.

Följande företag har startats, utvecklats och drivits i Heby kommun under sommaren:

Företag: Embracelet
Grundare: Aleksandra Koczwara och Josefina Viinikka

Företaget har tillverkat handgjorda armband som de marknadsfört via sociala medier. Grundarnas intresse för djur och natur har lett till att de donerar tio procent av företagets vinst till WWF (Världsnaturfonden).

 

Företag: Beas och Elins Maränger
Deltagare: Beatrice Fleur och Elin Lundin

Företaget har bakat maränger lika stora som ägarnas handflator. De har använt karamellfärg för att färga och dekorera marängerna som de paketerat i genomskinliga plastpaket och bundit ihop med färgglada snören. En perfekt present för den som gillar sötsaker.

 

Marcus Alteby, Wilma Lindquist och Frida Hallingström sålde hembakt fikabröd i Östervåla.

Marcus Alteby, Wilma Lindquist och Frida Hallingström sålde hembakt fikabröd i Östervåla.

Företag: FML
Deltagare: Marcus Alteby, Wilma Lindquist och Frida Hallingström

FML har erbjudit hembakat fika till kunder i Östervåla. De har haft ett brett utbud av fika från kärleksmums till sockerkakor. Företaget sålde sina produkter centralt i Östervåla från ett stånd som ungdomarna byggde själva. Stort fokus låg på att skapa relationer med kunderna så att de återkom för flera inköp.

 

Företag: Glassmästarna
Deltagare: Casper Cajander och Lucas Rojling

Glassmästarna bestod av två killar som dels tillverkade egen glass och dels klippte gräs och buskar. Killarna tillverkade egen glass i innovativa smaker som nutellaglass, oreo, daim, jordgubb och vaniljglass, utan onaturliga tillsatser. De bakade också egna biskvier. Produkterna sålde de i kiosker vid badplatser i Sala och gräsklippningen skedde hos kunder i Morgongåva. Killarna gjorde egna flyers som de delade ut för att marknadsföra sina produkter och tjänster.

 

Företagsnamn: Fribergs Påsar
Deltagare: Cornelia Friberg och Ella Friberg

Företagets affärsidé gick ut på att sälja tygpåsar med egengjorda tryck på. De erbjöd också kunder att beställa personliga tryck. RS företaget arbetade med socialt entreprenörskap då deras tygpåsar bidrog till en minskning av användandet av plastpåsar som skadar miljön. Tjejerna har sålt tygpåsarna till familj och vänner men använde både ett Instagramkonto och ett Facebookkonto för att marknadsföra sitt RS företag. De sålde också sina tygpåsar vid ett stånd i centrala Östervåla.

 

Företag: Plug
Deltagare: Frans Eriksson och Noel Waller

Företagets affärsidé var att sälja pre-orders av klädmärket Supreme. Killarna använder sig av existerande forum för att få tag på intresserade kunder och såg sin roll som en plug – en mellanhand mellan Supreme och intresserade kunder där RS företagets mål var att få tag på limited edition plagg som Supreme släpper varje torsdag. RS företaget erbjöd också gräsklippningstjänster i Heby.

 

Företag: Marshalls
Deltagare: Artur Mägi, Evelina Ström och Merna Kassom

RS företaget Marshalls erbjöd tjänster som att gå ut med hunden eller handla mat åt äldre eller de som har lite tid. Tjänsterna utfördes i Morgongåva där de använde sig av flyers som de delade ut för att marknadsföra företaget.

 

Varje år får 800 ungdomar runt om i Sverige möjligheten att starta och förverkliga sin affärsidé under sommaren genom Rookie Startups. Genom en metod, utvecklad i samarbete med forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, får ungdomarna verktyg att lyckas på arbetsmarknaden och i livet – som företagare, anställda eller annan form av förändringsledare.

Relaterat

Kontakt
Ann-Mari Sundgren, näringslivsstrateg
0224-361 21
ann-mari.Sundgren@heby.se

De kommentarer som skrivs skickas till ansvarig för aktuell sida. Inga kommentarer publiceras på webbplatsen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML attibut är godkända att använda:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

De kommentarer som skrivs skickas till ansvarig för aktuell sida. Inga kommentarer publiceras på webbplatsen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML attibut är godkända att använda:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>