Var rädd om dig i värmen

Sommar och värme är underbart men vid riktiga värmeböljor gäller det att vara försiktig. Håll koll på inomhustemperaturen, drick mer och ta det lugnt. Här kommer några tips på hur du ska agera när det är riktigt varmt ute.

Var uppmärksam på inomhustemperaturen
Risken för hälsoproblem ökar så snart temperaturen stiger inomhus. Riskerna ökar påtagligt när temperaturen utomhus når upp till 26 °C eller mer under tre dagar i följd.

Drick mer vatten
Vänta inte på att du blir törstig. Ät vätskerik mat som t.ex. grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp med att dricka.

Ordna en så sval miljö som möjligt
Använd gardiner, persienner och markiser. Försök att vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra på natten när det är svalt.

Svalka dig
En kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial, de är svalare än åtsittande syntetkläder.

Ta det lugnt
Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.

Var uppmärksam på kroppens varningssignaler
Varningssignaler kan vara förhöjd kroppstemperatur, puls, andningsfrekvens och nytillkommen yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist. Om du tar något läkemedel, exempelvis vätskedrivande, kan dosen behöva justeras. Kontakta sjukvården för specifika råd kring just din eller dina närståendes hälsa.

Förvara läkemedel rätt
Förvara mediciner svalare än 25 °C grader eller i kylskåp. Läs om förvaring på förpackningen.

Relaterat