Våra medarbetare – medborgarservice

AlexanderJag heter: Alexander Anthin

Jag jobbar på: Medborgarservice som tillhör Central förvaltning.

Jag jobbar som: Samhällsvägledare.
Mitt arbete handlar om att hjälpa och vägleda kommunens invånare på olika sätt. Då kommunen har en mängd olika enheter som ansvarar för specifika områden, vilka i sin tur har flertalet tjänstemän med specifika arbetsuppgifter, hjälper jag medborgare med att komma i kontakt med ”rätt” person som kan besvara deras fråga eller hantera deras ärende. Denna service ger jag främst via telefon, men även via mejl, Facebook eller besök.
Just möjligheten att erbjuda medborgare bra service via telefon är ett område som vi vill bli bättre på, vilket har lett till att kommunen ”tagit hem” växeln i egen regi. På så vis kan vi erbjuda medborgare hjälp direkt när det handlar om frågor som är av enklare karaktär.
I min roll som samhällsvägledare bistår jag även medborgarna med konsument-
rådgivning. Återkommande ärenden är exempelvis felaktigt utförda hantverkstjänster, ”fulsälj” via telefonförsäljare och köp av begagnade bilar som inte fungerar som de ska.
Slutligen så bemannar jag kommunhusets reception vissa tider, lägger upp lediga tjänster på kommunens hemsida och på Platsbanken, hjälper medborgare tyda myndighetsbrev samt administrerar bokningar av kommunbilar och mötesrum.

Så ser en vanlig arbetsdag ut för mig: Då min arbetsdag styrs av vilken service kommunens invånare efterfrågar så vet jag aldrig exakt hur den kommer att se ut. Vanligtvis så inleder jag dock dagen med att retas lite med min rumskompis Anton och sedan kollar jag igenom kommunens Facebook och min mejl om det inkommit någon fråga eller synpunkt som ska besvaras eller vidarebefordras. Efter det så kanske jag följer upp ett konsumentrådgivningsärende, bemannar telefonin, tankar kommunbilen, hjälper en turist hitta till Heby Wärdshus eller håller en presentation för kommun-styrelsen. Ingen dag är den andra lik!

Det bästa med mitt jobb: Det bästa med mitt jobb är att det är varierande och ger mig god insyn i hur en kommun fungerar och är strukturerad. Jobbet ger mig även möjligheten att ge människor service på olika sätt vilket är något som jag verkligen uppskattar. Sen så har jag väldigt trevliga kollegor också.

Det skulle jag vilja förbättra med mitt arbete eller min arbetsplats: Vi börjar bli trångbodda på kommunhuset vilket innebär svårigheter att hitta kontorsplatser för nyanställda. Detta är inget som har drabbat mig, men jag ser det som ett problem som behövs tas itu med för att ha en fortsatt god arbetsmiljö.

Det bästa med Heby kommun: Det bästa med Heby kommun tycker jag är invånarnas starka viljor – att de vill utveckla och förbättra orterna som de bor i. Då jag själv är från den gotländska landsbygden uppskattar jag även miljön samt frånvaron av storstadsmentaliteten. Här ser människor varandra på ett annat sätt än vad de (enligt mig) gör i Uppsala där jag nu bor.

De kommentarer som skrivs skickas till ansvarig för aktuell sida. Inga kommentarer publiceras på webbplatsen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML attibut är godkända att använda:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

De kommentarer som skrivs skickas till ansvarig för aktuell sida. Inga kommentarer publiceras på webbplatsen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML attibut är godkända att använda:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>