Ekonomiskt bistånd

Du kan har rätt till försörjningsstöd om din inkomst inte räcker till exempelvis mat. Här hittar du information om hur du ska göra för att söka försörjningsstöd.

I affären, vagn full med matvaror

Försörjningsstöd om din inkomst inte räcker till

Du kan ha rätt till försörjningsstöd om din inkomst inte räcker till.

Försörjningsstödet finns för att täcka ditt och ditt hushålls mest grundläggande behov. Du får stöd för att täcka kostnader för mat, boende och liknande.

Ditt hushålls gemensamma inkomster och tillgångar påverkar hur mycket du kan få i försörjningsstöd. Du kan göra en provberäkning för att få reda på om du kan få stöd och hur mycket i så fall.

Provräkna hur mycket du kan få i stöd, Socialstyrelsen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kontakta oss på försörjningsstöd

Du kan ringa till vår mottagningstelefon eller maila till oss på försörjningsstöd. Här kan du också ställa frågor och få information om vad som gäller kring försörjningsstödet.

Om ingen svarar är du välkommen att lämna ett meddelande i vår röstbrevlåda. Vi ringer upp dig samma dag eller nästkommande vardag.

Vi behöver veta din inkomst

Vi kommer att be dig att skicka in uppgifter som visar hur stor inkomst ni har i ert hushåll. Vi kommer att be dig visa utdrag från ditt bankkonto.

Det här behöver synas tydligt på utdraget

  • Bankkontonummer
  • Ditt namn
  • Alla transaktioner
  • Löpande saldo

Observera att vi inte godkänner printscreens. Du kan ladda ner en PDF-fil digitalt om du loggar in på din bank. Alternativt går du till banken och ber om ett utdrag.

Anslut ditt bankkonto så går det snabbare

Vi betalar ut försörjningsstöd via Swedbanks UtbetalningsSystem (SUS). Du behöver därför ansluta ditt bankkonto till SUS för att få pengarna på ditt bankkonto. Du slipper då få en avi och pengarna kommer till dig snabbare.

  1. Det spelar ingen roll att du har en annan bank än Swedbank. Du behåller din bank precis som vanligt när du ansluter till SUS.
  2. Ditt bankkonto blir inte påverkat på något sätt av att vara anslutet till SUS. Du blir inte kund hos Swedbank. Det enda som händer är att du slipper få pengarna utbetalda via avi.
  3. Är du kund hos Swedbank? Du behöver ändå anmäla ditt bankkonto till Swedbanks kontoregister för att slippa få dina pengar utbetalda via avi.

Du anmäler kontot med bankID

Du anmäler ditt konto enkelt via Swedbank. Du använder ditt bankID och följer instruktionerna. Ditt konto blir aktivt för insättning efter två dagar.

Har du inte bankID? Du kan gå direkt till något av Swedbanks kontor och använda ditt ID-kort.

Hitta till Sala sparbank i Östervåla Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hitta till Sala sparbank i Heby Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Har du samordningsnummer i stället för personnummer? Då kan du anmäla bankkontot via Swedbank även om du saknar bankID.

Du kan ansöka om att få ekonomiskt bistånd när du till exempel behöver gå till tandläkaren, köpa mediciner eller skaffa nya glasögon. Du ansöker genom att ringa eller maila till oss på försörjningsstöd.

Kontakt

Nya ärenden
0224-360 09
forsorjningsstod@heby.se

Kontakta din handläggare direkt.

Telefontider till handläggare

Måndag: 13.00–14.00
Onsdag: 08.30–09.30
Fredag: 08.30–09.30

Minns du inte vem som är din handläggare?

Kontakta Medborgarservice så hjälper vi dig att hitta rätt.
0224-360 00
medborgarservice@heby.se


Använd vår e-tjänst

I vår e-tjänst kan du ha direktkontakt med din handläggare via meddelanden. Du kan också se hur det går med ditt ärende. Här kan du också ansöka om försörjningsstöd.

Till e-tjänst försörjningsstöd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Manual för e-tjänst försörjningsstöd Pdf, 708.8 kB, öppnas i nytt fönster.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
14 november 2023
Sidan publicerad av:
Charlotta Nord