Ny översiktsplan för Heby kommun

Heby kommun jobbar just nu med att ta fram en ny översiktsplan. Arbetet startade 2023 och beräknas pågå under två år. Vi är nu inne i så kallat slutsamråd. Under den här perioden är du som invånare välkommen att tycka till om vårt förslag till ny översiktsplan som vi tagit fram.

Flygbild över Heby centralort.

Samråd om förslag till ny översiktsplan 18 november 2024 - 26 januari 2025

Kommunstyrelsen har vid sammanträde 12 november 2024 Pdf, 855.6 kB, öppnas i nytt fönster. fattat beslut om samråd av förslag till översiktsplan. Samrådstiden är 18 november 2024 - 26 januari 2025.

Vägen till en översiktsplan, där samrådstiden är markerad

Översiktsplanen är ett strategiskt och vägledande dokument med stor betydelse för kommunens utveckling. Var vi bygger bostäder och verksamheter, planerar samhällsservice, utvecklar grönytor och bevarar olika värden. Planförslaget omfattar hela kommunen och anger inriktningen för den långsiktiga utvecklingen av kommunens fysiska miljö.

Med vår nya översiktsplan vill vi möjliggöra

  • ett hållbart växande Heby kommun
  • en befolkningsökning i kommunen till 17 000 invånare år 2040
  • att kommunens befintliga företag kan expandera och utvecklas, och att nya företag kan etablera sig här
  • att vi lever upp till vår vision "Heby kommun - en växande landsbygdskommun med närhet, trygghet och livskvalitet"

Till översiktsplanen finns också en hållbarhetsbedömning som också innehåller en miljökonskevensbeskrivning (MKB). Du hittar också en sammanställning av de medborgardialoger som hölls under hösten 2023 och i början av 2024.

Läsa förslaget

Under samrådstiden finns förslaget Översiktsplan 2040 - Den hållbara landsbygdskommunen med utblick mot 2040 på Medborgarservice på Tingsgatan 11 i Heby. Det finns också att läsa i kommunens alla bibliotek Länk till annan webbplats.
Du kan också läsa det här på vår webbplats via PDF-dokumentet eller via länken som tar dig till en digital variant av förslaget.

Information om förslaget har skickats enligt remisslista Pdf, 844.7 kB, öppnas i nytt fönster..

Lämna synpunkter senast 26 januari 2025

Du är välkommen att lämna synpunkter på förslaget till ny översiktsplan.

Du kan lämna synpunkter genom att

Märk ditt meddelande med "ÖP 2040" oavsett på vilket sätt du skickar in dina synpunkter. Synpunkterna ska ha kommit in till Heby kommun senast 26 januari 2025 då samrådstiden tar slut.

Synpunkter som kommit in sammanställs efter samrådet och bemöts av Heby kommun i en samrådsredogörelse. Observera att alla synpunkter blir offentliga handlingar.

Vår gällande översiktsplan

Vår gällande översiktsplan Kommunplan 2013 antogs av kommunfullmäktige 2013 och den gäller till ny översiktsplan antas. Till Kommunplan 2013

Ändamålet med behandlingen

Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som du lämnar.

Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. De insamlade personuppgifterna kommer att behandlas av Heby kommun för administrativa ändamål och kan eventuellt komma att lämnas till andra myndigheter och enskilda för att uppfylla Heby kommuns skyldigheter enligt lag och avtal. Personuppgiftsansvarig är ansvarig nämnd/kommunstyrelsen. Du har rätt att efter ansökan få skriftlig information om behandling av personuppgifter (registerutdrag) samt att få uppgifter rättade.

Rättslig grund för behandlingen

Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet.

Läs mer om behandling av personuppgifter under Om dina personuppgifter Länk till annan webbplats.

Lämna klagomål på personuppgiftshantering

Klagomål rörande personuppgiftshanteringen kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetenens hemsida https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/ Länk till annan webbplats.för mer information om hur du lämnar klagomål.

Personuppgiftsansvarig

Heby kommun
dataskyddsombud@heby.se

Vad är en översiktsplan?

Alla kommuner ska ha en aktuell översiktsplan. I översiktsplanen redovisas kommunens strategi för hur mark- och vattenområden och den bebyggda miljön ska användas, utvecklas och bevaras. Översiktsplanen är kommunomfattande och omfattar både landsbygden och våra tätorter. I planen vägs och prioriteras olika allmänna intressen mot varandra. Det är kommunfullmäktige som antar översiktsplanen.

Översiktsplanen är inte juridiskt bindande men fungerar vägledande för beslut som rör den fysiska samhällsplaneringen, till exempel för detaljplanering, bygglovgivning och planering av ny infrastruktur. Översiktsplanen ger inga rättigheter till vare sig myndigheter eller enskilda.

Hur tas en ny översiktsplan fram?

Framtagandet av en ny översiktsplan görs enligt en lagstyrd process. De viktigaste stegen i framtagandeprocessen är samråd, granskning och antagande. Syftet med den lagstyrda processen är att ge alla som berörs av planen möjlighet att påverka utformandet av planen.

Samråd

Processen med framtagandet av den nya översiktsplanen börjar med att kommunen arbetar fram ett preliminärt förslag. Här har kommunen tidig dialog med människor som vi bedömer kan bidra med idéer till översiktsplanen. Det kan exempelvis vara invånare, föreningar och företag.

Samrådet avslutas med att ett preliminärt planförslag hålls tillgängligt så att alla som vill lämna synpunkter på förslaget har möjlighet att göra det. Att hålla det preliminära planförslaget tillgängligt syftar också till att ge berörda myndigheter möjlighet att lämna yttrande över förslaget. Fasen med att hålla det preliminära planförslaget tillgängligt för synpunkter benämns ofta slutsamråd eller enbart samrådet.

Efter att slutsamrådet är avslutat sammanställer vi alla synpunkter och bemöter dem i en samrådsredogörelse.

Granskning

Efter samrådet revideras det preliminära planförslaget som sedan ställs ut för granskning i minst två månader. Under granskningen har alla intressenter ytterligare en chans att lämna synpunkter på förslaget. De synpunkter som kommer in i granskningen sammanställs och bemöts i ett så kallat granskningsutlåtande.

Antagande

Efter granskningen kan mindre justeringar göras för att därefter ge kommunfullmäktige möjlighet att anta planen. Skulle det i granskningen inkomma synpunkter som föranleder att ytterligare väsentliga ändringar behöver göras av planförslaget så behöver vi genomföra ytterligare en granskning.

Kommunfullmäktiges beslut att anta översiktsplanen vinner laga kraft tre veckor efter att protokollet anslagits på kommunens digitala anslagstavla.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
27 november 2024
Sidan publicerad av:
Charlotta Nord